
Zamierzasz zmienić auto na nowsze? W takiej sytuacji masz kilka opcji. Możesz kupić zupełnie nowe auto z salonu, poleasingowe albo kilkuletni używany pojazd. Jaki wybór będzie najrozsądniejszy z ekonomicznego i ekologicznego punktu widzenia? Przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym wyjawiamy wszystkie ekonomiczne aspekty posiadania zarówno nowego, jak i używanego auta. Przejrzyj ten artykuł, a łatwiej podejmiesz decyzję o zmianie swojego dotychczasowego samochodu na nowszy.
Co kupić – auto nowe czy używane? Porównanie
Aby odnieść się do ekonomicznych kwestii związanych z posiadaniem nowego lub używanego auta, musimy dokładnie porównać średnie koszty eksploatacji i utrzymania każdego rodzaju pojazdu. Standardowe czynniki wpływające na całkowite koszty posiadania pojazdu to: ubezpieczenie, spadek wartości, zużycie części eksploatacyjnych, obowiązkowy serwis i przeglądy techniczne, koszty części zamiennych.
Ubezpieczenie OC, AC, NNW i assistance – jakie auto będzie tańsze?
Kupując auto, musisz wiedzieć, jakie są średnie koszty obowiązkowego ubezpieczenia OC dla nowego i używanego pojazdu. Co więcej, w przypadku nowych aut, np. branych w leasing lub na kredyt, obowiązkowe będzie też wykupienie polisy AC i często NNW. To generuje dodatkowe koszty rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie.
W kwestii ubezpieczenia pojazdu korzystniej wypadają auta używane, do których nie ma obowiązku rozszerzenia ochrony o autocasco lub NNW. Niemniej jednak nie warto szukać oszczędności na ochronie życia, zdrowia i mienia. Nawet dla aut używanych warto pomyśleć o AC, co uchroni nasz pojazd przed kosztownymi skutkami kolizji lub wypadku spowodowanego z naszej winy.
Spadek wartości auta
Nowe auta z salonu mogą stracić nawet do 30% swojej wartości rynkowej tuż po podpisaniu umowy i wyjechaniu pojazdem z salonu. Największą utratę wartości nowego auta odnotowujemy przez pierwsze dwa lata eksploatacji. To okres, kiedy realna wartość pojazdu zmniejsza się nawet o połowę w stosunku do ceny wyjściowej z salonu.
To oznacza, że na samochodach używanych nie tracimy tak dużo, jak mogłoby się nam wydawać. Im starsze auto kupujemy, np. 5-letnie, tym wolniejszy będzie spadek jego wartości.
Koszty utrzymania i eksploatacji
To podstawowy czynnik, który rzutuje na całkowite wydatki na samochód. Dotyczy to nowych i używanych aut, choć w przypadku tych pierwszych musimy liczyć się tylko z eksploatacją, czyli tankowaniem. Salonowe pojazdy są najczęściej objęte pakietem przeglądów serwisowych po 3, 30, i 60 tysiącach kilometrów. Dodatkowo większość części jest na gwarancji, dzięki czemu w razie usterki możemy liczyć na darmową naprawdę ze strony autoryzowanego serwisu.
W przypadku używanych aut koszty eksploatacji i utrzymania mogą być większe, choć tutaj wszystko zależy od stanu technicznego kupionego auta z drugiej ręki. Jeśli pojazd od nowości był traktowany tak, jak należy, wtedy nie będzie z nim większych problemów w przyszłości.
Koszty zakupu
To oczywiste, że nowe auta z salonu są o wiele droższe niż używane pojazdy z drugiej ręki lub od któregoś z kolei właściciela. Nowe auta salonowe kosztują średnio od kilkudziesięciu do nawet miliona złotych w przypadku pojazdów klasy premium. Za używany samochód ze średniego segmentu, np. Kia Sorento III zapłacimy często zaledwie kilkadziesiąt tysięcy i to za w pełni sprawny technicznie pojazd.
Zakup używanego auta a oszczędności – co można zyskać?
Decydując się na zakup używanego samochodu, możemy wypracować szereg korzyści, szczególnie tych ekonomicznych. Inwestycja w kilkuletnie auta wiąże się przede wszystkim:
- z niższą ceną zakupu,
- świadomością wad i zalet auta, np. dzięki opiniom innych użytkowników,
- niższymi kosztami ubezpieczenia obowiązkowego i nieobowiązkowego.
Rynek aut używanych w Polsce kwitnie w najlepsze. Co roku na rynku pojawia się mnóstwo pojazdów z drugiej ręki, które są wciąż w pełni sprawne, funkcjonalne i nadają się do dalszej bezawaryjnej eksploatacji – przy niższych cenach zakupu.